Socialinių emocinių gebėjimų ugdymas per skaitymą

Lapkričio – gruodžio mėnesiais Raimundo Samulevičiaus progimnazijoje buvo vykdomas projektas

„Haufo pasakų temomis“, kurio tikslas ugdyti 6 klasių moksleivių socialinius emocinius gebėjimus per skaitymą. Projekto iniciatorės geografijos mokytoja Lina Auglienė, dailės ir technologijų mokytoja Neringa Kušeliauskienė kartu su mokyklos bibliotekininkėmis organizavo veiklą. Lietuvių kalbos mokytojos Elena Blažienė bei Irena Pavasarienė visą lapkričio mėnesį su 6 tų klasių moksleiviais skaitė žymiausias Vilhelmo Haufo pasakas „Nykštukas nosis“, „Šaltoji širdis“, : „Pasakojimas apie Kalifą gandrą“, „Pasakojimas apie mažąjį Muką“. Paskutinę projekto dieną šeštokams vyko netradicinės pamokos, kuriose mokytojos Lina Auglienė ir Neringa Kušeliauskienė buvo persirengusios Nykštukais (pagal pasaką „Nykštukas nosis“), pačios vaidino situacijas, o mokiniams buvo skiriamos užduotis, kuriose jie turėjo atpažinti emocijas, atpažinti pasakų veikėjus ir nusakyti pasakų pamokymus. Mokytojos  kūrybiškai ir jautriai įtraukė mokius į užduočių atlikimą. Pasakų stotelės buvo paruoštos mokyklos bibliotekoje bei visuose mokyklos aukštuose. Pamokas vesti padėjo 7 ir 8 klasių moksleiviai. Svarbu tai, kad moksleiviai patys sugebėjo įvardyti, kad Mažojo Muko istorija moko gėrio ir dėmesingumo, Jakobas, paverstas negražiu ilganosiu nykštuku, viską iškentęs, pasidaro geras ir rūpestingas, todėl užkeikimas dingsta („Nykšukas nosis“), kad laimės už pinigus nenupirksi („Šaltoji širdis“).

Nors vokiečių  rašytojas ir mokytojas  Haufas mirė nesulaukęs nė 25 metų, jo pasakos pateko į pasaulinės vaikų klasikos lobyną. 2022 metų lapkričio 29 d. Haufui sukako 220 metų. Tai puiki proga prisiminti Haufo pasakas, kurios įeina į 6 klasių rekomenduojamos perskaityti literatūros  sąrašą. Pasakų moralas paprastas ir prieinamas vaikui. Ir humaniškas.  Išgyvenimas Haufo pasakojimo manierai itin būdingas, nes autorius ne paprasčiausiai pasakoja, o moko, auklėja, įtikinėja, tačiau, kitaip nei jo pirmtakai XVIII a. rašytojai, nemoralizuoja, o priverčia drauge išgyventi herojų lemtį. Todėl Haufo pasakos pasirinktos 6- kų socialiniam emociniam ugdymui.

Nuostabu tai, kad projekto metu vyko daug bendravimo ir bendradarbiavimo: tarp mokytojų ir mokinių, tarp jaunesniųjų mokinių ir mokytojų, įvairių dalykų mokytojų ir t.t. To mokytis reikia mums visiems.